Moyen Atlas - Reisverslag uit Larache, Marokko van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu Moyen Atlas - Reisverslag uit Larache, Marokko van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

Moyen Atlas

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

07 Mei 2014 | Marokko, Larache

28 april tot 7 mei
Via de n10,Goulmima en Errachidia rijden we richting Midelt.
Staan een nachtje aan de Barrage Hassan Addakhil,prachtig gezicht.
Staan op de opgedroogde bedding van het meer.
In de verte is op de rand van de oever een roofvogel aan het eten,aan beide kanten staat een witte reiger te wachten op de restjes.
Gaan daarna door na Midelt en nemen de p7320 naar georches de Aouli.
En net daarvoor zien we de rode Steyr weer,samen met een witte 4x4.
We hadden hen al 2 x eerder gezien, we stoppen en we kennen ze,Marcel en Yvon
Vorig jaar hebben we nog met hen gepraat tijdens Willys treffen, gezellig we hebben veel gemeenschappelijke kennissen/vrienden.
We zien samen ’s avonds een prachtig schouwspel,donkere onweerswolken en bliksem,tijdens een schitterende zonsondergang ,GENIETEN!!
De volgende dag rijden we door de georches,Mooi en door een verlaten mijnstadje.
Rijden over 2 “bruggen” was niet te doen,volgens Marcel.
Maar voorzichtig aan,lukt het prima.
Alleen moeten we bijna aan het eind toch omkeren,route barree.
Geeft niet,ook de terugweg is schitterend.
Praten nog even met Marcel en Yvon,we beloven hen de foto’s op te sturen.
Staan een nachtje op de camping in Zeida en beginnen uitgerust aan de volgende route.
Deze gaat via Itzér over Jbel Tarharhat en Jbel Trhoud naar lac Aguelmame Azigza.
Ooit was het een asfaltweg maar daar is weinig van over, hij heeft erg te lijden gehad van de winters en al het water.
De ergste keien zijn er afgeschoven door een shovel, maar de weg is erg smal geworden.
Moeten over een erg spannende houten brug,gunnen ons geen tijd om foto’s te nemen.
Ogen dicht en gas,gelukkig gaat alles goed.
Prachtige vergezichten ,door oude cederbossen ,afgewisseld door grasvlaktes met grote kuddes schapen en geiten.
En het is 1 mei vandaag,een Nationale vrije dag,als we bij het meer aankomen is het een gezellige drukte.
Rond het meer heel veel picknickende families,we zoeken ons ook een plekje en genieten van alle drukte om ons heen.
Weer een prachtige dag en een nog mooiere slaapplek!
De volgende dag,komt er als we net gegeten hebben, een schaapherder langs.
Of we lijm hebben? Want z’n schoenzolen zitten los…..Bé heeft geen lijm,maar geen nood,met duk-tape kun je alles repareren.
Hij draait een flink stuk om de punten van beide schoenen,gaat nooit meer los.
We hebben nog een pot pindakaas en oude slippers over,beste man ook weer blij.
Onderweg naar Azrou,gaan we binnendoor naar Sources de l’Oum er Rbia .
Mooi maar ook een beetje kermis,heel veel overkappinkjes om te luieren en thee te drinken,helemaal Marokkaans!
We zijn er gelukkig net voor de ergste drukte,kunnen mooi alles rustig bekijken.
Gaan in Azrou inkopen doen,verse sinasappels ,5 kilo voor 10 dirham =90 cent….
‘s avonds weer onweer,koelt alles gelukkig een beetje af,weer een warme dag.
Na 2 dagen Azrou gaan we de Moyen Atlas wat verder verkennen,er zou bij Immouzer des Marmouchas een waterval moeten zijn.
Die is er ook maar een miezerig straaltje!
Het dorpje is alleen prachtig,ligt boven op een soort klif met uitzicht op de rivier.
Een prachtig gebied, wel vreemd eigenlijk, er is over dit stukje Marokko bijna niets geschreven.
We rijden over een soort hoogvlakte van ongeveer 1500m hoog.
Deels landbouw,maar ook weer grote kuddes met schapen en geiten.
Via de 502 en 507 komen we via Tiz n Tiskne op een mooie plek bij een waterput (N33gr.41.104 W 4gr.06.559) om te overnachten.
Grappig onderweg hebben we nog even een fietsband op gepompt van een Marokkaan,die was gestrand, hij was ontzettend verbaasd en blij dat we “lucht” bij ons hadden.
En we kwamen nog 2 Nederlanders op de motor tegen ( de enigste tegenliggers),ze hadden motoren gehuurd in Marrakech.
Onverwacht en gezellig gepraat,bijzonder!
Als we de volgende dag ,ontbijten buiten,komen de eerste “dames” uit de buurt al met hun ezels water halen,een drukte van belang,
Komt er een man aan,met een stuk doek om z’n vinger gedraaid,zit helemaal vastgeplakt door het oude bloed.
Door z’n manier van doen, begrijpen we of we de wond willen bekijken enz.
Lastig ze spreken hier geen Frans of Arabisch (niet dat we dat laatste kunnen verstaan), maar een soort nomaden taal.
Ik week de doek eraf en het valt gelukkig mee,een redelijke schone wond,wat betadine zalf erop een nieuwe pleister + wat reserve pleisters,weer een tevreden klant!
Rijden daarna door het schitterend landschap van de Moyen Atlas naar Taza via de r507.
Rustig en relaxt reiden,we hebben vandaag wel 2 tegenliggers!
En heerlijk geen bedelende en schreeuwende kindertjes.
Doen bij de Marjane inkopen,alles te koop wat je wel en niet nodig bent!
Gaan daarna weer terug naar het Nationale Park,Jbel Tazzeka
En we nemen een simpel Marokkaans campinkje in Bab Boudir, hadden ons dat eigenlijk kunnen besparen.
Want de douches en wc zijn niet te gebruiken en het is een flink nat terrein,maar ja ……we onderhandelen over de prijs ( principe) en worden het over een korting eens.
Rijden daarna na een mooie bergroute richting kust, onwijs warm wel zo’n 40 graden!1 een beetje te veel van het goede.

• 07 Mei 2014 - 14:32

Maaike:

Het is dan wel geen Facebook, maar toch: vind ik leuk!

• 07 Mei 2014 - 16:50

Jose Van Der Beek:

Hallo vakantiegangers!

Het is eigenlijk niet te bevatten dat jullie zo aan het rondreizen zijn. We kijken naar de foto's en lezen de avondturen natuurlijk wel. Toch is het iets ongrijpbaars vanuit het natte Nederland. Hihi. Nou lekker blijven genieten ik wist het wel als ik jullie was! In de zon blijven natuuriljk! Hier mis je niks, nou ja niks........Stef wordt natuurlijk al erg groot! Hihi.
    Liefs en veel plezier verder!

• 07 Mei 2014 - 22:40

Annike:

Leuk man ,das weer volop genieten.
    Wel weer spannend hoor over die smalle bruggetjes.
    Verder hier alles oké,gewoon druk aan het werk.
    Nog een dikke 6 week ,dan vakantie.groetjes en dikke knuffels.

• 07 Mei 2014 - 22:48

Annike:

Jullie maken wel weer van alles mee,wel spannend hoor over die smalle bruggetjes.
    Mooie foto,s geweldig om te zien.nog mooier om het zelf mee te maken ,denk ik .
    Hier alles goed. Nog een dikke 6 week werken,dan ook vakantie. Heel veel plezier nog.
    Heel veel groetjes en dikke knuffels.

• 08 Mei 2014 - 10:02

Maaike:

Leuk dat filmpje. Lijkt het net of wij er ook een beetje bij zijn. Succes met de volgende bruggetjes!

• 08 Mei 2014 - 12:19

Cor:

Ik zit er toch aan te denken deze reis ook maar eens met de Toyota RAV4 en de Hy Line KIP caravan van 7,50 meter te maken. Ik denk dat Greet dan niet meegaat.maar misschien is er een andere waaghals ;-).
    Nee, we blijven maar mooi in Nederland en de aangrenzende landen en genieten van jullie verhalen!!
    Veel plezier en een goede reis verder. Geniet ervan!!! X

• 08 Mei 2014 - 14:25

Anné/siety Munneke:

hoi jongens,nou nou wat een landschap,wat een avondturen,jullie maken wel wat mee, en moeten
    ook van alles doen schoenen repareren. wonden verbinden als een echte verpleegster.
    van water voorzien en lucht.het lijkt zo langzamerhand wel op een missiereis met een camper,
    [met van alles voorzien] zo krijgen wij wel respect voor jullie op deze reis.zet nog maar rustig door en
    geniet er van,en ook kita natuurlijk knip nog maar foto's ,dan heeft het thuisfront er ook wat aan
    de hart gr van knoal en van pap/mam..xxxxdoei!

• 12 Mei 2014 - 19:40

Jan En Mienie Mulder:

Hoi allebeide wat een avonturen beleven jullie en wat een mooi landschap .
    heerlijk om jullie verhalen te lezen en foto,s te bekijken .
    Leuk dat filmpje hoor vaker doen ha ha zijn we dr dichterbij .
    hier alles goed druk aant voorbereiden voor de oltimer show en muziek op zat de 17 e .
    nou nog veel plecier geniet verder xx doei