Hoge Atlas - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu Hoge Atlas - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

Hoge Atlas

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

09 April 2014 | Marokko, Ouarzazate

2-9 april
Hier in Taghazoute blijven we tot 8 april staan.
En alles wat je maar bedenken kan komt langs,eerst brood,dan vers water van de tankauto,vis,nootjes,hoedjes,argania olie,polyester,koekjes,fruit groente,windschermen,vloermatten.
De Marokkanen weten wel wat handelen is!!
Een paar keer komen de schapen en geiten langs.
Buurman Peter en Janet,hebben veel kleding meegenomen uit Nederland,( ze komen hier al meer dan 30 jaar).
Aan een gezinnetje dat kleding van hun krijgt , schenken we de centrifuge.
Het is hier zo warm dat het in een mum droog is ,al hang je het kletsnat op.
Zondags is het hier bere gezellig,komt het hele dorp en omstreken picknicken .
Tussen alle campers,staan gezinnetjes onder parasols en windschermen .
Tajins met houtskoolvuurtjes, thee ,lekkers ,een hele happening.
Glazen thee worden aangeboden,met koekjes,zo voel je je wel welkom hier.
Na een klein weekje nemen we afscheid van Peter en Janet en van Johan en Ria,zij staan hier beide met een mooie 4x4 vrachtauto.
We hebben Johan even op weg geholpen met het invoeren van de coördinaten op de navi van Pistenkuh.
Krijgen nog wat leuke tips mee,van leuke plaatsen de we moeten bezoeken.

Slaan weer even in bij de Marjane in Agadir ( lekker Marokkaans bier).
En rijden naar Taroudant,onwijs warm vandaag,ruim 35 graden.
Taroudant heeft een stadsmuur uit de 18 e eeuw van zo’n 8 km. Lengte.
Bij de stadsmuur kun je gratis staan,mooi uitzicht,maar wel erg veel lawaai,dat we maar voor lief nemen.
Als het iets minder heet is, gaan we de stad bekijken en al gauw worden we aangesproken door een van de koetsiers van de vele paardenkoetsjes.
We worden het eens over de prijs en gaan op weg.
Hij spreekt niet zo goed Engels en even later springt er een “vriend” bij hem op de bok.
Hij praat wat beter en na zo’n 3 kwartier,probeert hij ons binnen te loodsen bij een coöperatieve verwerking van argania olie.
Hebben we al gezien zeggen en we hoeven ook geen foto maken……..even later komt het volgende toneelstukje “ het paard loopt opeens mank” en kan niet verder, De vriend loodst ons wel verder door de medina en de soek enz. ,wel grappig en zelf hadden we dit nooit gevonden laat staan de weg weer terug.
Het is alleen de bedoeling dat je iets gaat eten,drinken en souvenirs kopen ( waar hij dan wat provisie van krijgt).
Het is een leuke jongen en we laten hem begaan.
Hij weet zich alleen geen houding te geven ,als we even later “ ons koetsje met het manke paard , voorbij zien rijden ,wonderbaarlijk genezen” prachtig!!
Het is net of je in het tv. programma terecht komt van oplichters tijdens buitenlandse vakanties .
We hebben een paar leuke uurtjes,de jongen speelt het leuk mee.
Hij weet inmiddels,dat we hen al vanaf het begin doorhadden.
We zeggen dat we graag terug willen ,omdat Akita alleen in de camper is.
We geven hem wat dirhams voor de “bewezen diensten”

De volgende dag vertrekken we vroeg voor de ergste warmte willen we de bergen in.
Eerst over de n10 en dan vanaf Abulouz naar Agouim,prachtige route door de Hoge Atlas.
Deels piste en deels al asfalt, weer door een heleboel kleine dorpjes.
Een geweldige route, allerlei tinten donker rode/bruine bergen , met uitzicht op de besneeuwde toppen.
Na zo’n 175 km. komen we op de n9, en net voor Ouerzazate nemen we een camping.
Een top dag en gelukkig maar zo’n 25 graden…….

• 10 April 2014 - 09:57

Anné Munneke:

hoi jongs,het laatste verslag gelezen,wat een pracht land ,waar jullie reizen.de ene keer kust met de
    zee in de verte,danweer het binnenland met de bergweggetjes.wat een ervaring.hier is het op moment
    miezerig,regen en eigenlijk voor je gevoel te koud,geen buitenzitten.jammer maar de baro gaat weer
    vooruit,dus beter.leuk hé om bericht van elkaar te ontvangen.ik denk nog terug aan mijn indietijd
    doe maar leuke dingen en onthou ze voor later van hier de groetjes en geniet mam/pap

• 15 April 2014 - 10:02

Ronald En Tonny:

Ziet er mooi uit daar! En 25 graden is inderdaad beter. Van regen én van 35 graden word je nat.

Groetjes,
    Ronald en Tonny