Albanië Deel 2 - Reisverslag uit Krujë, Albanië van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu Albanië Deel 2 - Reisverslag uit Krujë, Albanië van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

Albanië Deel 2

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

28 Mei 2015 | Albanië, Krujë

Vervolgen de piste naar Peshkopi, mooi weer.
Als we koffie aan het drinken zijn,komt er een herder langs. Samen met z’n hond,gaat op mijn stoel zitten en we bieden hem dus ook maar koffie aan.
Grappig hij spreek met gebaren en fluistert,we denken ach oud ,hij is z’n stem al kwijt.
Met armen en benen gebaard hij dat hij beneden woont en hij 300 geiten heeft.
Als we hier weer langskomen ,moeten we bij hem in het dorp koffie komen drinken….
Hij vertrek,samen met z’n hond,roep nee schreeuwt z’n kudde bij elkaar,onwijs wat een harde stem!
Vinden aan zo’n beetje aan het eind van de piste mooie plek bij een verlaten steengroeve,prachtig uitzicht op de rivier en de bergen.
En even later komen we ook de Oostenrijkers Patrick en Tamara weer tegen,ze blijven even staan te praten.
Drinken een biertje en nog een en nog een,wordt nog heel gezellig!
Het is warm,de volgende dag en zijn al vroeg op.
De schooljeugd,op weg naar school komt langs voor een praatje,alleen maar leuk.
Wisselen nog even ervaringen uit met Tamara en Patrick,zij rijden in 4x4 met daktent. Gaan dan via een weg in aanbouw,(Rij zelf ook nog een half uurtje, valt me nog niet mee,ondanks dat er geen verkeer is.Respect voor Bé),naar Lirazhd. En via Elbasan naar de kust,de lagune van Divjaka en kunnen daar weer op het strand overnachten. Rustig op het strand,een handje vol mensen. De 4x4 van het Nationale park komt langs met een plattegrond. De politie komt langs,zwaait vriendelijk. We maken ’s avonds een vuur op het strand,er ligt genoeg hout en rommel. Als we net weer binnen zitten,komt weer de politie langs en laten de paspoorten zien. En als we denken,dat we een standje krijgen,krijgen we het telefoonnummer van de politie,die we kunnen bellen als er een probleem is……. En ‘s morgens komen ze weer langs,of er ook problemen geweest zijn,natuurlijk niet. Zo veilig als wat!Gaan nog even een route lopen in het Nationale Park,er zouden hier Pelikanen moeten zijn,maar we zien ze niet,te vroeg in het seizoen. Rijden dan de kustweg ,langs Fier en Flore en komen op een schattig campinkje/restaurant in Orikum terecht. Gelijk 2 biertjes van het huis en s‘avonds lekker eten. Wie doet je wat! Vraag hem ’s morgens of ze nog wat vers brood over hebben,nee,maar geen probleem,hij moet toch nog boodschappen doen en neemt dan gelijk die van ons mee. Zie later, dat hij er zomaar een hele zak kersen bij heeft gedaan,zo lief. Als we het archeologie park Orikum willen bekijken en door een militair gebied moeten (zou voor toeristen toegankelijk moeten zijn) ,helpt hij ons weer! rijd mee naar de wachtpost,scheld de militairen uit,zegt dat we belangrijke mensen uit Nederland zijn voor een reisprogramma…..lachen. Dagen met een sterretje,vervolgen onze reis langs de kust. En zien alle hotspots die “drie op reis “ net verteld heeft over Albanië. Zien het strand van Borsh voorbij komen,waar we die zelfde dag staan,bijzonder! Komen leuke mensen onderweg tegen en nog meer contrasten….Christian en Elke reisend in een Action-Mobil van meer dan 300.000 euro en jongelui die slapen in de achterbak van hun auto! Een van die jongens was wel backbackend terug gekomen,met als startpunt Bangkok…. Mooie verhalen,van zo’n knul van 22 jaar. Verlaten de kust,en bijna Albanië. Gaan nog even kijken bij Blue Eye,Syri i Kalter waar een erg diepe bron is en een heldere rivier ontspringt.

• 29 Mei 2015 - 14:10

Annike:

Nou,nou,wat weer een belevenissen.zo te zien gaat het nog steeds super leuk.
    Hier bij ons is alles rustig,gaat gewoon zn gangetje.wachten op het mooie weer.
    Groetjes van ons.