griekenland - Reisverslag uit Kastoriá, Griekenland van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu griekenland - Reisverslag uit Kastoriá, Griekenland van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

griekenland

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

28 Mei 2015 | Griekenland, Kastoriá

. De grensovergang naar Griekenland geeft geen problemen,een prachtige route volgt door het Pindos gebergte (tot bijna 3000m hoogte) en naar de Vikas kloof. Bekijken het klooster Agia Paraskevi (in Monodendrion) en lopen vandaar uit een vluchtroute die vroeger werd gebruikt als er roversbende pad was. Via een smalle richel,langs de bergwand werd de bevolking en de dieren in veiligheid gebracht. Mooie uitzichten onderweg op de Vicas kloof. En voor het eerst in weken….onweer en regen…ook wel lekker,het was onwijs warm de laatste dagen!
In dit gebied zijn ook heel veel prachtige oude boogbruggen ,sommige klein en niet meer gebruikt ,anderen met een enorme overspanningen over het water.
Tussen eeuwenoude platanen,net een sprookje.
Maken flinke wandelingen,naar oude kloosters en door natuurlijke gevormde bassins die door de rivier uitgesleten zijn.
Bekijken het klooster op het schiereiland bij Kastoria,zien onderweg de eerste schildpadden….en waterslangen.
Als we door rijden naar het Prespa-meer zien we de borden aan de kant van de weg ,overstekende beren en wolven ..
En een gelukje,de eerste pelikanen zijn net aangekomen,Mooi gezicht!In de lagune,in Albanië waren we net te vroeg….prachtige vogels..
We zijn dicht in de buurt van Macedonië en het loont zeker de moeite om 35 km. om te rijden,besparen even 120,- euro’s op twee volle tanken (0,93 per liter).
Rijden via een aantal binnenmeren naar de kust,heerlijk zwemmen in zee. Mooie rustige plekken om te luieren en te overnachten.
En toch wat pech,een lager van een achterwiel is hoogstwaarschijnlijk mee gedraaid en het vet is te warm geworden .
Bé haald alles los,wiel,remtrommel,lagers en steekas.
Lekker warm klusje ,bij bijna 30 graden.
Alles weer in elkaar en opnieuw opgesteld,op hoop van zegen!!
En gelukkig alles oké,de eerste 250 km. Tenminste!
Rijden verder langs de kust,veel regen en onweer nu.
Willen langs een stukje kustweg,deels piste maar helaas,bij een doorwading van een riviertje is een boer van de weg geraakt,omdat het water te hoog is.
En staat midden op de betonnen “brug” ,we moeten daarom 50 km. omrijden het is niet anders.
Net voor een hele dikke onweersbui,staan we op een mooie heuvel om te overnachten.
S’ morgen zijn we vroeg wakker,veel lawaai….we staan midden in een militair gebied en ze gaan met een oefening beginnen,euh….
Of we gelijk weg willen gaan,wel heel vriendelijk allemaal,als we willen kunnen we vanavond wel terug komen.
Doen we niet,na een stukje piste komende we weer op de doorgaande weg naar Turkije.
Een stuk kouder vandaag, zo’n 20 graden….we zijn verwend!

• 28 Mei 2015 - 20:49

Evert En Rika:

Het ziet er allemaal geweldig uit.En jullie hebben mooi warm weer, en wij moeten de kachel aan hebben.och ja verschil moet er zijn.ha ha.. maar goede reis verder en groetjes ons.

• 30 Mei 2015 - 14:35

Tinus, Jacqueline En Melissa:

Prachtige foto's nog veel plezier en kunnen niet wachten op jullie spannende verhalen.

• 01 Juni 2015 - 09:38

Anné En Siety Munneke:

dat is nog es wat dat jullie zolang geen contact konden maken.nu dus wel ,met veel puzzles op de weg
    met heet en koud weer prachtige foto's en nu weer pelikanen en dan weer te warm gelopen as.
    mooi dat het gelukt is om hem te repareren.alle wegen kan ik niet vinden.hier zijn het e nummers.
    wij zijn ook 5 dagen weggeweest naar gerard,alles nog goed. het weer is snachts nog te koud en
    daags niet lang genoeg warm,moet nog komen. jongs nog veel plezier en maak lekkere tochtjes.
    hart gr en hou je haaks sjuus,xxxxx pap/mam.