albanië - Reisverslag uit Krujë, Albanië van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu albanië - Reisverslag uit Krujë, Albanië van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

albanië

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

12 Mei 2015 | Albanië, Krujë

Langs de Drinnit en SH5 gaan we richting Pukë,15 km. voor de stad gaan we de SH30 op,mooie verbindingsroute over de bergen.
Gedeeltelijk volgen we de rivier,de weg is geasfalteerd maar dat is al lang geleden,dus erg slecht.
Maar de uitzichten en de vriendelijke mensen maken alles goed.
Langs de hele route staan nog “kunstwerken” die tijdens het regime van hoxha gebouwd zijn,oerlelijk!
En het is een soort “dodenweg” ,we zien zeker 40 ornamentjes met foto’s, van mensen die hier verongelukt zijn. Raar gezicht.
Overnachten ergens onderweg en rijden dan door naar de kust.
Lagune van Patok,prachtige plek.
Een bijzondere manier van vissen,hebben ze hier.
Met een stellage van palen en een soort hefsysteem,hangt het net in het water.
En houten huisjes op palen in het water,Mooi!
‘s Middags komt er een Duits sprekende Albanees langs,die ons van harte welkom heet.
Als we ons niet veilig wanen, kunnen we op zijn terrein aan de rand van de lagune eventueel overnachten!
Heel erg aardig,maar we hebben ons tot nu toe nog geen moment onveilig gevoeld
Veel wind de volgende dag,willen het Bedevaartsoort Lac bekijken.
Lastig te vinden,rijden een doodlopende weg in….zoeken,draaien…gelukkig is er een aardige politieagent die ons de weg wijst en voor ons aan rijd,dank je wel.
Het geheel valt tegen,wel een prachtig uitzicht over de stad en lagune.
Willen daarna richting Krujas en de oude handelsweg (Rruga e Arberit,SH38) naar Burrel rijden deels asfalt,de rest is piste.
Maar om daar te komen vanaf Lac,denken we een redelijke doorgaande weg te nemen…verkeerd gedacht,het is de aller-slechtste weg in jaren.
Jammer kost zoveel tijd.
Uiteindelijk zitten we op de goede weg en Mooi!
Het eerste stuk is erg smal en loopt door een diepe kloof.
Daarna door het Nationale park Qafë Shtamë,berggebied tot zo’n 1500 m.
Intensief rijden,diepe gaten,we zijn eigenlijk net te groot en hangen behoorlijk over.
De wind neemt behoorlijk toe en donkere wolken in de verte.
De rest van de route maken de volgende dag af,stralend weer.
Staan op een klein campinkje,bij een Italiaans kerkje.
Als de school uitgaat,en jongeren op de bus wachten naast de camping,
Komt de hele groep langs,zijn weg van Akita en vinden het prachtig om Engels te praten.
Vragen ons het hemd van het lijf

• 13 Mei 2015 - 08:58

Siety En Anné Munneke:

hallo jongs,alweer ain stukkie,leuk al die mooie omschrijvingen. krijgt bé nog geen kramp in de vingers

om al de bochten door te komen.het lijkt ons nog al grillig in dat landschap.we hopen voor jullie

mooi weer om ver weg te kunnen kijken.hier is het ook goed weer.veel zon.geniet er van en

schrijf maar weer een leuk stukkie groetjes van ons hier siety/anné doei! doei!.