Hongarije en Slowakije - Reisverslag uit Borsodbóta, Hongarije van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu Hongarije en Slowakije - Reisverslag uit Borsodbóta, Hongarije van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

Hongarije en Slowakije

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

05 Juli 2013 | Hongarije, Borsodbóta

30 juni
Verlaten Roemenië,via de Huta pas,over de 19 en 19a.
Een prachtig land,natuur,stadjes, de mensen, we komen zeker terug!!
Bijna geen controle ( Zondag) bij de grens van Hongarije ,alleen de paspoorten en ze willen even binnen kijken of we echt geen vrachtauto zijn.
Kopen een vignet bij het benzinestation ,althans dat is de bedoeling, de man bij de balie begrijpt me verkeerd of ik ben niet duidelijk genoeg.
Het resultaat is dat we een vignet ( papier op kenteken) krijgen tot 3,5 ton en als je eenmaal in het systeem zit,is het niet meer te veranderen.
We hebben geen andere keus dan het er op te wagen.
We rijden verder Hongarije binnen,een mooi schoon land, kleine boerderijtjes,slaperige dorpjes,goede wegen (EU).
Gaan naar camping Amedi , in Borsodbóta, bij het Nationale Park Bükk.
Als we er bijna zijn,zien we al dat hier extreem veel water is gevallen,modder op de weg,riviertjes buiten hun oever.
En als we bij de camping aankomen,worden we eerst tegen gehouden en met reden ,zien we later op de foto’s.
Een week geleden stond de hele camping blank,de boel was wel weer opgeruimd maar hier en daar was de grond nog zacht.
Krijgen van Joke en Bert een prima plaats en een welkoms biertje.
Blijven hier twee dagen staan,zijn lui en hangen aan de bar.
Bert kan smakelijk vertellen over Hongarije, het land en dat het als nieuw EU lid niet altijd meevalt om aan alle regels te voldoen.
Als voorbeeld noemt hij dat de mensen geen eigen groente en fruit meer voor de deur mogen verkopen,zoals in Roemenië.
En als je bedenkt dat het maandloon hier gemiddeld nog geen 300 euro is,zou dat een broodnodige aanvulling zijn geweest.
Terwijl ook hier het leven flink duurder is geworden,hoge gasprijzen( de russen hebben hier een monopoliepositie), brandstof en hogere belastingen.
We hebben te weinig informatie om hier echt rond te reizen ( houden we te goed,nemen we meer tijd voor).
In het voor of najaar tijdens de kraanvogeltrek bijvoorbeeld!!
Dinsdag 2 juli.
Nemen hartelijk afscheid van Hans en Joke,het was bere gezellig, een van de leukste campings tot nu toe!!
Rijden Slowakije binnen, hier is helemaal geen grenscontrole meer en ook hier hebben we een vignet of een go-box nodig.
Een nieuwe regel sinds 1 juli,maar het blijkt dat we nog net met een vignet kunnen rijden ( tot 7,5 ton), 10 euro voor 10 dagen.
Rijden naar de Hoge Tatra, we zijn hier al eerder geweest en gaan in Racková,op een camping.(autocamp Racková Dolina)
Ongecompliceerd, een soort natuurcamping, er staan hier alleen Tsjechen en Slowaken, gezellig veel wandelaars en kampvuurtjes.
Woensdag 3 juli,
Gaan een bergtocht/dagtocht maken vandaag zo’n 7 uur totaal,naar de berg Koncyzysy Wierch 2000 meter.
Warm vandaag,het eerste stuk gaat door een naaldbos, maar daarna word het open en behoorlijk steil.
Gelukkig voor ons en Akita, veel stroompjes onderweg zodat we regelmatig onze flessen weer kunnen vullen met water.
De bedoeling was dat we na de top via een andere route weer na beneden zouden lopen, maar we halen met moeite de top.
Maar o,wat mooi, het uitzicht GEWELDIG!!
De andere route zou eerst nog verder ophoog gaan,over de kam en dan…..
We besluiten de zelfde weg weer terug te nemen en dat is maar goed ook, zoals steeds de laatste tijd,ook nu weer een dikke onweersbui.
Regenjassen aan,maar ook Akita word kleddernat en ruim voor het einde is ze doodop en kan niet meer verder.
Hoe we haar ook aanmoedigen ,het lukt haar niet meer.
Bé loopt alleen verder op zoek naar hulp,ik blijf bij Akita achter.
Bijna 3 kwartier later is hij terug met een Slowaak ( na flink aandringen en met wat Duits en Engels begreep hij dat we hulp nodig waren voor onze hond) , laden Akita achter in de kofferbak en gaan met z’n allen naar de camping.
Gelukkig knapt ze een beetje op en wil weer wat eten en drinken.
Donderdag 4 juli,
We zijn alle drie zo stijf als een deur, de man met de hamer zijn we gisteren wel tegen gekomen,een les om het de volgende keer ietsje anders te doen.
Rijden de Hoge Tatra uit ,naar de Mala Fatra, en bij Zilina in de buurt ( Varin) gaan we weer op een klein campinkje ( 49.20987N 18.87871O).

• 05 Juli 2013 - 09:48

Ronald En Tonny:

Ha Kroegtijgers :)
    Hoe gaat het nu met Akita? Wil ze nog wel d'r gewone rondje met jullie lopen? Ze weet nooit hoe lang de route is natuurlijk.
    Mooie gebieden hebben jullie gezien. En gelukkig niet een paar dagen eerder aangekomen op de overstroomde camping.
    Groetjes uit Ulaanbaatar.

• 05 Juli 2013 - 21:52

Ingrid En Peter:

Hoi, hoi, wat hebben jullie veel mooie dingen gezien. En wat weer enorme wandelingen...
    Arme Akita, kon de stakker niet verder?? Hoe is het nu dan met haar? Weer bijgekomen?
    Ik begrijp dat jullie al weer aan de terugreis zijn begonnen. Wanneer verwachten jullie weer thuis te komen?

Hier alles in orde. Dit weekend en in ieder geval begin volgende week krijgen we hier zomer! Daar zijn we zo ontzettend aan toe......
    Peter vertrekt vrijdag weer voor 10 dagen naar Lourdes (willen ze toch nogmaals proberen of hij te bekeren is hihihi).

Nou, lieve mensen, doe verder voorzichtig, geniet en ga nog veel leuke dingen zien en doen.
    Dikke kus Peter en Ingrid

• 05 Juli 2013 - 23:56

Jantinus:

Moi,
    Nou geukkig dat Akita weer opknapt, Diesel heeft het ook met warm weer die begint te slingeren
    en valt gewoon om, en Akita wordt ook al wat ouder , misschien krijgt ze er moeite mee ,dat kan maar
    zo van een op andere dag dat is met honden heel apart.
    Hier is alles goed.
    Groeten JTenCo

• 09 Juli 2013 - 19:16

Annike:

Hoi lieve zus en zwager,
    zijn weer terug van vakantie en de eerste werkdagen al weer gehad,valt smerig tegen ,vooral nu het zulks mooi weer is .mooie verhalen ,mooie foto,s en wat een belevenissen. geweldig.
    ga zo door ,en geniet er van.en niet te gek doen.groetjes