Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

Sarajevo

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

13 Mei 2013 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Zondag 12 mei,
Vertrokken naar Sarajevo, met een gedeelte van een road-book van de ANWB caravan reis naar Slovenië,Kroatië,Bosnië-Herzegovina en Montenegro.
Aardige lui, ze kwamen gisteren aan “de kwartiermakers“, de rest 22 stuks komen Woensdag, zijn wij gelukkig weg.
En ik kon hun road-book even inkijken en een gedeelte overschrijven.
Want ook in Sarajevo heeft tom/tom geen dekking.
Over de M5 ,veel te kijken onderweg, veel kleine bedrijfjes, stalletjes aan de kant van de weg ,met fruit,aanmaakhoutjes ,oude c.d.s,honing je kunt het zo gek niet opnoemen.
Stoppen nog even in Jajce, moest een mooi stadje zijn, maar vergane glorie,nog een hoop werk te doen.
Alles is oud en kapot, als we aankomen lopen komt ook net het mannetje met de sleutel van de Citadel aanlopen , mogen voor 50 cent naar binnen.
Doen we natuurlijk ,al was het alleen maar om die man een plezier te doen.
Kopen nog even een koelkast-magneetje van hem, hij weer blij.
Wel parkeerplaatsen met picknick plaatsen onderweg, maar o wat jammer een vuilnis!! Dat wil je niet weten….zonde.
Tanken onderweg, dat is oké, 1.15 euro!! Gooi maar vol.
Eten even een patatje met kopje koffie erbij samen voor 3,50 euro koopje.
Nemen en stukje tolweg,de enigste hier, en komen met behulp van de routebeschrijving simpel op de camping “Oasis”.
Dachten dat we dat de vorige camping niet al te best was qua sanitair, deze slaat alles.
We kunnen in ieder geval douchen en het is er schoon.
Vriendelijke receptie, kunnen morgen gemakkelijk naar de binnenstad en overmorgen naar de tunnel of hope www.sarajevo-tourism.com
Maandag,
Nemen lijn 3 van de tram, 80 cent retour, erg gammele tram!
We rijden door de voorsteden, van Sarajevo en over de Zmaja od Bosne Snipers Alley,tijdens de oorlog berucht om de sluipschutters.
Veel gebouwen zijn de inslagen van mortieren en kogels nog te zien, bizar.
Na ongeveer 3 kwartier “boemelen’ stappen we uit in het oude centrum.
Bekijken de Kathedraal, Moskee,de marktjes drinken koffie en thee op een terrasje.
We kopen een ( oorlogs) souvenir, ze maken van oude hulzen balpennen en sleutelhangers!
Bekijken de synagoge en het joods museum en zien daar het verhaal van de Jodenvervolging.
Houden het daarna voor gezien en nemen de tram weer terug naar de camping.
Kopen op een marktje nog even broodjes en maken Akita blij dat we weer terug zijn.

• 14 Mei 2013 - 21:22

Ronald & Tonny :

We lopen wat achter met lezen maar dat halen we nu dus in. Jullie vermaken je prima, zo te zien.
    De foto van de oorlogsgraven geeft het aantal slachtoffers beter weer dan een cijfer in de krant. Wat een ellende voor al die families.

Liefs,
    Ronald en Tonny

• 05 Augustus 2013 - 13:54

Hetty En Henk:

Herkenbaar, we waren hier twee jaar geleden. Inderdaad indrukwekkend, maar wel mooi om te zien.