kamelenmarkt - Reisverslag uit Guelmim, Marokko van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu kamelenmarkt - Reisverslag uit Guelmim, Marokko van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

kamelenmarkt

Door: beenmagrietopreis

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

27 November 2011 | Marokko, Guelmim

26 november,

Zaterdag is er kamelenmarkt in Guelmim en de meeste van de groep gaan daar net als ons nog heen.
We nemen wel al afscheid van iedereen, we weten niet of we elkaar daar nog zien.
Wel raar dat we nu onze eigen weg nu gaan.
Onderweg zien we Cor die nog die nog mooie foto’s van onze camper maakt.
WE vinden dicht bij de markt een prima parkeerplek en lopen zonder Akita naar de kamelenmarkt.
Wat een drukte, onwijs en erg anders.
We zien schapen die met de poten aan elkaar gebonden liggen te wachten op een kar.
Kudde’s geiten, dromedarissen , kippen, koeien, te veel om op te noemen.
Als we bij de kamelen zijn worden we aangesproken door een man uit Mauritanië, hij is zo als hij zei: 800km. komen lopen met z’n dromedarissen om ze hier op de markt te kunnen verkopen.
Hij heeft hier 15 dagen over gedaan.
Leuke man, die goed Engels spreekt, wikkelt mij een blauwe sjaal om mijn hoofd…en verkoopt mij een mooie armband van een gazelle hoorn, mooi.
Het onderhandelen gaat hier volgens een bepaald patroon, RUSTIG.
Eerst word er thee gedronken, zittend in de schaduw, wat ik graag wil hebben wordt op een schaal gelegd.
En ik schrijf op een papiertje wat ik er voor wil geven, ik bied 300dh.
Te weinig hij wil 600dh voor de sjaal en de armband.
Ik bied 350 en we worden het op het eind eens over 400dh..
Er worden foto’s gemaakt en de man bied Bé 200 kamelen voor mij, toch niet gek één kameel kost 1000 euro.
Mazzel , Bé wil me nog niet kwijt.
We gaan met z’n vieren op zoek naar een camping en vinden een mooie in een oase 12 km verder op.
Mooi staan hier helemaal alleen, maar niet voor lang… toevallig komt ook de rest van de groep hier heen.
LACHEN.
Ook bijzonder is dat uit het dorp naast de camping 2 ruiters langs komen, prachtig opgetuigde paarden.
We worden uitgenodigd om ook op het paard te gaan zitten, heel lastig met zo’n zadel, maar Bé lukt het wel.
Later gaan de ruiters nog een een wedstrijd tegen elkaar houden.
Geweldig mooi , weer foto‘s!

65 km. Vandaag.

• 29 November 2011 - 08:41

Jose:

Wat een prachtige reis maken jullie! Ontzettend mooie foto's ook. Dit moet wel genieten zijn! En wat een indrukken doen jullie op.
    Die onderhandelingen iedere keer over beesten inruil voor mijn schoonmoeder vind ik toch wel een beetje angstig!
    Nu maar blijven hopen dat jullie met zijn 2en terug komen! Haha.
    Bliven genieten samen en tot het volgende verslagje.

Liefs,
    Jose