Tunnel of hope - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu Tunnel of hope - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Bé en Magriet - WaarBenJij.nu

Tunnel of hope

Blijf op de hoogte en volg Bé en Magriet

15 Mei 2013 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

13 mei
Zijn vandaag op de fiets naar de tunnel of hope gereden,een kilometer of 3 van de camping vandaan.
De tunnel van Sarajevo is gegraven tijdens de belegering van de stad die 3 en een half jaar duurde.
Om de stad te voorzien van eten, medicijnen ,brandstof,kranten, mensen en wapens ter bescherming en verdediging.
Ze zijn een half jaar bezig geweest om hem te graven,onder de landingsbaan van het vliegveld.
Ze zijn aan beide kanten begonnen met graven, aan de stad kant werd hij gestut met alles wat van ijzer voorhanden was.( er was geen hout of bomen meer in de stad) en aan de andere kant werd hij gestut met bomen.
Voor de tunnel ,moesten de mensen met gevaar van hun leven over de landingbaan rennen, om niet neergeschoten te worden door sluipschutters.
Rondom hen het Servische leger en een klein stukje dat door de VN werd beheerd en relatief veilig was.
Tijdens de drukste dagen werd er door 4000 mensen gebruik van gemaakt.
We zien een film en krijgen een goed beeld hoe het tijdens de oorlog etc. geweest is.
Hij was 762 meter lang, 160 cm. hoog en een meter breed.
Soms stond er water in of ratten en het stonk er enorm ,zo werd er verteld .
Zien later de foto’s en een stukje van de tunnel is nog behouden gebleven, enorm nauw en eng.
Toen der tijd konden de mensen er wel 2 uur over dat stukje doen,beladen met zware zakken etc.,schuivelend in de rij.
Erg indrukwekkend.

Fietsen weer terug en vertrekken richting Mostar( boogbrug).
Vinden een prima camping na een mooie bergroute.

• 16 Mei 2013 - 10:13

Jose Van Der Beek:

Hallo schoonouders,

Eigenlijk allemaal niet voor te stellen wat daar allemaal gebeurd is net als de twede wereldoorlog. Indrukwekkend lijkt me. En wat leven wij dan weer vrij! Willen jullie een beetje zon deze kant opsturen???? Ik word depri van dit weer! Continu regen en ik vind het koud, niks aan!
    Goede en fijne reis verder,

Liefs,
    Jose

• 16 Mei 2013 - 22:06

Jan En Mienie Mulder:

Hallo buurtjes,

Heel indrukwekkend dit verhaal wat die mensen allemaal hebben meegemaakt .
    Interessant om dat te zien.
    Ik sluit me bij jose aan kun je inderdaad de zon ff sturen het weer hier is niet echt je van het ha ha .
    Maar genieten jullie maar lekker verder hoor .
    Gr en fijne reis verder